Dekartov pravougli koordinatni sistem

Koordinatni sistem se uvodi u 7. Razredu. Najbolje je da se odmah “obračunamo“ sa osnovnim pojmovima i da uvežbamo i ono što će nam biti potrebno kasnije u 8. razredu.
S obzirom da su deca za koordinate već čula u geografiji i u fizici , možemo se nadovezati na ono što im je poznato i čas započeti prikazivanjem filma Dimensions – chaptier 1 koji možete pronaći na youtubu na adresi:
https://www.youtube.com/watch?v=6cpTEPT5i0A.
Film je odličan, ali za naše potrebe je dovoljno na času prikazati prvih 7 minuta, jer se u tom delu na jasan i slikovit način objašnjava šta su to koordinate položaja tačke na zemlji: geografska dužina i širina.

Ovakav uvod će omogućiti deci da se podsete onoga što već znaju i inspirisaće ih da znanja iz drugih predmeta povežu sa matematičkim zadacima. Nakon toga može se, čak, poći na malo ‘putovanje’ po zemljinoj lopti, korišćenjem programa google-earth, čime ćete pokazati praktičnu upotrebu geografske širine i dužine. Ukoliko smatrate da će vam ovo oduzeti previše vremena, google-earth putovanje možete uraditi kao korelaciju sa nastavnikom informatike, koji im na svom času može pokazati kako radi ovaj koristan program. Naravno, nakon prikazivanja početnog dela filma, napišite na tabli adresu-link na internetu, kako bi deca, koja su se na času zainteresovala za film, mogla da ga pogledaju u celini kod kuće.
Dakle, do sada smo utrošili 7 minuta na gledanje filma i desetak minuta na prikaz programa google-earth. U nastavku časa se vodi razgovor o položaju tačke u ravni i objašnjava se Dekartov pravougli kooordinatni sistem. Po meni je uvek dobro ponešto reći i o matematičarima čije ime spominjemo. Recimo, u knjizi Matematriks, iz života velikih matematičara (Ljiljana Petković i Miodrag Petković) možete pronaći interesantne priče o životima slavnih matematičara. Zabavite decu pričom iz ove knjige o Rene Dekartu, francuskom matematičaru i filozofu.

Prikazivanje filma i pričanje priče o životu Rene Dekarta ima za cilj da stvori motivaciju kod dece i razvije interesovanje za temu. Kada smo za nešto motivisani, sve nam ide lakše, zar ne?
Da bi vežbanje bilo brzo i efikasno, iskoristite koordinatni sistem koji ste pripremili (način izrade koordinatnog sistema možete pročitati u članku na ovom blogu pod nazivom: Napravite sami vizuelno sredstvo). Podelite svakoj grupi po dvadesetak ceduljica sa zadatim koordinatama tačaka. Pošto ste decu podelili u grupe od po 4-5, dajete zadatak: neka svako iz kutije izvuče jednu po jednu 5 tačaka i stikerima prikaže položaje svake tačke u koordinatnom sistemu. Na taj način će se koordinatni sistem veoma brzo popuniti tačkama, a svako dete će imati priliku da učestvuje samostalno (a ne da prepisuje sa table) i rado će to prihvatiti, jer se ovakav zadatak doživljava kao igra. Pri kraju časa zamolite decu da vrate stikere na mesto gde su bili zalepljeni i imate pripremljen materijal za naredno odeljenje.

DSCN1409

DSCN1398

DSCN1400 DSCN1401 DSCN1404 DSCN1406 DSCN1407 DSCN1408

Advertisements