3D blok kao pomoć u savladavanju prostora

Moji đaci u šestom razredu bitne činjenice vezane za osobine i formule za površine četvorouglova i trougla, beleže u skicen-blokovima. Na taj način formiraju svoj podsetnik za geometriju, koji će im kasnije poslužiti i za pripremu za završni ispit. Međutim, moguće je, na sličan način, formirati podsetnik za stereometriju koja se izučava u 8. razredu. Doživljavanje prostora često može da predstavlja problem jednom četrnaestogodišnjaku. Možete im pomoći u tome zadajući im da naprave jedan ovakav 3D blok. Kada dođe na red izučavanje mreže i površine prizme, na jednom času deci pokazujem kako se izrađuju modeli u ovom bloku. To organizujem kao radionicu u kojoj seckamo, lepimo i šijemo. Učenici su podeljeni u grupe na slučajan način.
Za ovaj čas deca treba da donesu:
• skicen blok br.2
• bojice ili flomastere
• neki lep papir (kolaž, slika sa kalendara, i sl.)
• lenjir, makaze, iglu i konac
Najpre se na papiru nacrta i iseče mreža, na primer, kvadra. Uz preporuku da budu uredni, na prvoj strani bloka zapisuju naslov: KVADAR, a onda, na papiru koji su doneli, crtaju njegovu mrežu.

DSCN0802 DSCN0803

 

Kada mrežu iseku, lepe je u blok tako što zalepe samo jednu njegovu stranu, dok su ostale strane slobodne.
Zatim se slika prošiva tako što se počne sa donje strane lista bloka kroz zalepljenu stranu kvadra, a onda se, redom, uhvati, tj prošije, svaka strana kvadra i završava se na istoj strani gde smo i počeli.

DSCN0804 DSCN0805

Na kraju postoje dva kraja koja slobodno vise sa poleđine lista u bloku i koje treba vezati u čvor. Povlačenjem ovih krajeva mreža kvadra se podiže u prostor i on postaje trodimenzioni objekat. Na ovom listu se kasnije upisuju sve potrebne formule, redom kako se budu učile.

DSCN0807 DSCN0806

Kada se sa đacima na času ovo jedanput uradi, kasnije se, kada se uče ostala geometrijska tela, zadaje za domaći zadatak da ih na ovaj način predstave u bloku. Po želji, mogu dodati i ukrase, ali ih treba upozoriti da u tome ne preteruju, jer ispisane formule i crteži treba da budu jasno uočljivi. Može se napraviti i izložba na kraju školske godine ili se u svakom odeljenju može nagraditi najlepši blok. Deca ovo veoma vole da rade. Mnogi od njih su svoje blokove sačuvali i koristili kasnije u srednjoj školi.
Uopšte, gradivo osmog razreda je takvo da se deci može omogućiti i malo učenja kroz zabavu. Modeli geometrijskih tela se mogu praviti od različitih materijala. To se može organizovati kao rad na času, sekciji ili rad kod kuće, a svakako će pomoći da se na slikovit i opipljiv način savlada geometrija prostora.

DSCN0808

Advertisements