Priprema za test iz teme Deljivost u petom razredu

Kombinovanje različitih oblika rada u odeljenju doprinosi  dinamici rada i razbija monotoniju klasičnog časa. Rad po grupama je, po mom mišljenju, najproduktivniji kada je u pitanju uvežbavanje zadataka. Često smo svedoci da se pojedini učenici dosađuju dok se uvežbavaju neki početni, laki primeri, ili da se oni slabiji đaci ne snalaze i gube interesovanje kada na red dođu složeniji zadaci. Dobro osmišljen čas će omogućiti svakom učeniku da napreduje prema svojim mogućnostima, da se ne dosađuje i da postepeno povećava svoje kompetencije. Još davno je mađarski matematičar i metodičar Đerđ Poja u svom delu „How to Solve It“  ustanovio neke nepobitne činjenice oko kojih ćemo se, sigurna sam, složiti:

  1. Ako ne možeš da rešiš problem, onda postoji lakši problem koji možeš da rešiš: nađi ga!
  2. Veliko otkriće rešava veliki problem, ali postoji zrnce otkriće u rešenju svakog problema. Tvoj problem može biti skroman, ali ako on izaziva tvoju radoznalost, i izvodi na scenu tvoje sposobnosti, i a ko ga rešiš svojim snagama možeš iskusiti napetost, i uživati  u trijumfu otkrića.

Zato je rad po grupama u kojima sede učenici približno istih sposobnosti upravo ono što dovodi do rezultata svakog pojedinca. Za pripremu časa, potrebno je obezbediti zadatke u tri nivoa: osnovni, srednji i napredni (mada ja često dam i super napredni, ako u odeljenju imam decu sa izrazitim sposobnostima za matematiku). Učenici u grupi mogu da se konsultuju ili pozovu mene u pomoć, ali u suštini svako radi samostalno. U svakom trenutku, svaki učenik koji je savladao jedan nivo može zatražiti zadatke sa sledećeg nivoa. Time će svako dete imati i svoj tempo napredovanja i mogućnost da oseti zadovoljstvo samostalno rešenog zadatka.

Evo primera tako pripremljenih zadataka za grupni rad:

Priprema za test iz deljivosti – grupno

Naravno, uvek je dobro da postoje i rezultati zadataka kako bi učenici negovali samokontrolu i u svakom trenutku imali povratnu informaciju.

Bilo bi dobro da čujemo i komentare kolega koji praktikuju ovakvu vrstu rada. Da li se i vama čini da je ovakav čas višestruko koristan deci? Imate li neke nedoumice u vezi sa organizacijom? Diskusije su uvek dobrodošle. 😉

Advertisements